Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Oct 16, 2005

Bila musim sejuk tiba .. aku mula insomnia .. ??

nak tahu ciri ciri insomnia .. aaa ni kat bawah nie ..

INSOMNIA merupakan ketidakmampuan seseorang untuk tidur selama tempoh yang seharusnya, di saat orang-orang biasanya tidur dengan lelap pada malam hari.
Seorang dewasa memerlukan tidur lelap paling tidak lapan jam sehari. Sayangnya penelitian di Amerika menunjukkan hanya 35 persen orang dewasa yang dapat menikmati tidurnya seperti itu.

Seseorang dengan insomnia biasanya sukar tertidur pada waktu malam, tapi ia bangun terlalu awal di pagi hari. Atau ia sering terjaga di antara tidurnya di malam hari.
Seorang yang menderita insomnia seringkali merasa tidak segar saat ia bangun dari tidurnya, ia juga tidak bisa tidur walaupun badan letih setengah mati, juga sukar berkonsentrasi.

Penderitaan ini bisa jadi karena persoalan medik atau kondisi psikologis, misalnya akibat stres (dari pekerjaan, sekolah ataupun masalah keluarga) atau pengaruh gaya hidup seperti seringkali minum kopi atau alkohol, atau juga kebanyakan merokok.

Sebanyak 30 hingga 40 persen wanita menopause diketahui menderita insomnia. Hal ini mungkin disebabkan antara lain oleh fluktuasi yang terjadi pada hormonnya. Insomnia juga bisa terjadi pada wanita yang sedang menstruasi. Juga pada seseorang yang sudah lanjut usia, karena perubahan biologis dalam dirinya, seperti kondisi medik atau akibat efek samping obat.

Bahkan para pengguna komputer dalam waktu lama serta orang yang memiliki pasangan yang suka tidur berdengkur bisa jadi terkena insomnia. Selain itu ada sejumlah faktor yang bisa meningkatkan derita insomnia. Misalnya, usia-- manula lebih mungkin menderita insomnia. Selain itu kejadian-kejadian yang menyebabkan stres dan trauma pada seseorang, shift malam dan perubahan jadwal kerja, perjalanan ke negara yang berbeda waktu, asma, dll.

adakah aku insomnia ?

sering terjaga di antara tidurnya di malam hari - masalah ni mmg ketara sejak awal tahun ini dan memang akan berlaku setiap kali musim luruh dan musim sejuk tiba .. biasanya aku akan terjaga lebih kurang 5 atau 6 kali satu malam .. selalunye sejam sekali .. nape ye ? ( pelik aa org kate fuyu sedap tido .. apesal aku takleh tido ?

merasa tidak segar saat ia bangun dari tidurnya - ye lah kalau dah waktu tidur tak kena .. mesti lah bangun tak segar .. kejap kejap terjaga .. bgn tidur badan rase letih .. dah dekat nak pagi baru bleh terlelap .. pastu bangun comfem lewatnye .. ermm

tidak bisa tidur walaupun badan letih setengah mati - yang ni memang selalu berlaku .. time letih giler adalah waktu yang paling susah aku bleh tidur .. sampai bengkak-bengkak mata memaksa diri supaya bleh tidur .. ye laa badan letih mane tahan ... sampai sakit pala kekadang .. uwaaa ..

akibat stress - ni aku tak sure .. rerase takde la sangat kot .. cume kekadang tu adat laa .. repot tak siap ke ape ke .. tapi recently takde la stress sangat ..

pengguna komputer dalam waktu lama - yang ni comfem kena .. tetambah kalau time buat repot atau pun ade kerja kerja pengeditan website ataupun proses pembelajaran software baru ... kekadang 5 6 jam ngadap pc tak sedar ... sesedar mata dah letih ..

perubahan jadual kerja - yang ni mungkin berlaku mase aku baito shinbun dulu .. lari semua jadual .. kul 10 dah kena tido walaupun tak ngantuk .. kul 3 kena jaga sbb nak gi keja .. kekadang terbawak sampai skrang .. kul 3 dah terjaga and tak bleh tidur balik .. ermmm

asma - ini tak mungkin jadi sebab aku tak bleh tidur sbb dah lame tak kena kecuali bilik berhabuk lebih sket atau baru lepas sedut asap rokok orang lain ..

TAPI NAPE TAKDE PUN KATE INSOMNIA BERLAKU SEBAB SEJUK ???

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami