Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jun 21, 2006

Pening ..

Semakin banyak kerja di ofis ni. Tak menang tangan dibuatnya. Setiap masa menghitung hari bila la nak tiba Jumaat nih .. bila sampai hari khamis pukul 4:30 ptg tu hati dah berbunga bunga nak menghabiskan weekdays dengan gembira .. hihihi ..

Senang juga keja ofis ni .. balik umah takde bawak balik kerja. Melihatkan teman serumah yang bertungkus lumus 'marking paper' student, siapkan slides mengajar esoknye .. fhuwww semput jugak .. lagila kalau type cam aku nih takkan dapat tenang jiwa selagi keja tak siap ... balik kena sambung keja lagi .. skrang ni walaupun kerja 7 pg - 7 mlm .. tapi aku balik untuk tidur je .. takde pk lain dah .. esok balik ofis baru pk semula ..

*************************************************

Pukul 8mlm ustazah dtg rumah menjemput kenduri doa selamat di rumahnya. Katanya ade sorang cikgu menikah ptg tadi ..

Ape ?? Ptg tadi ?? Selasa ?? Bukan cuti skolah .. Nape buat rumah orang ?? Mane famili die ??

Terperanjat la kitorang serumah .. kebetulan cikgu tu satu skolah ngan member rumah aku .. ape lagi setelah ditanye tanye ... memang takde sapa pun tahu majlis die ..

Aikkk ??? Nikan diam diam ?? Apa alasan die ??

Ape ape pun kami rajinkan diri melangkah ke rumah die .. tak elok plak tak pegi .. sejiran setetangga .. bagi aku mungkin die ade alasan tersendiri untuk buat begitu.. Dan aku tak kisah sangat .. tapi mungkin housemate aku agak pelik memandangkan satu skolah tak tahu majlis tu ..

Maaa .. aku yakin die ade alasan tersendiri dan die berhak melakukannye. Mungkin familinye jauh.. mungkin die nak mengelakkan pelbagai maksiat berlaku .. ( kan elok kawen cepat ) .. atau mungkin dia tak punye waris untuk menguruskannya ..

Ntahla .. tapi aku harap orang Melayu atau sesiapa saje jangan la cepat prasangka buruk jika perkara yang sama berlaku pada jiran jiran anda sebab die pasti punya alasan tersendiri.. Selagi mentaliti kita tak berubah masyarakat melayu akan dikaburi dengan adat dan budaya yang tidak seiring dengan kehendak agama kita sendiri ..

Ape tak nye .. nak kawen kena duit banyak dulu .. kena bersanding .. kena bertunang dulu .. sedangkan dalam ISLAM apa yang ditekankan adalah AKAD NIKAH .. yang menghalalkan sesuatu perhubungan ... aku malas nak komen sbb ade juga pasangan yang terpaksa melaluinya atas kehendak keluarga yang masih bermentalitikan adat lebih dari agama ..

Sekian ..

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami