Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Sep 23, 2005

lawatan sambil belajar

minggu yang letih tapi seronok ... peluang berkouryu dengan kawan-kawan jepun dari lab sendiri dan dari lab plasma saga university ... sayangnye takde budak mesia wakil dari saga dai .. ingat ade la sorang dua yang join .. jadinye terpaksa la aku memaksa diri join bebudak tu ..

memula agak kekok la jugak sebab diorang pun segan-segan ngan aku ... sensei plak layan aku cam 'puteri' .. sket sket kamira san .. sket sket kamira san ... naik rimas pun ade ... kekadang kesian ngan senpai-senpai sebab dipaksa sensei angkatkan makanan , tuangkan minuman utk aku .. ( tapi baru aku perasan memang budaya diorang orang lain yang tuangkan air dalam cawan kite ) ... pelik tapi benar .. pernah gak dua tiga kali aku pas je botol jus tu kat diorang sbb dah terbiasa .. tapi yang pasti aku takkan tuangkan beer dalam gelas derang .. heheh

banyak yang aku belajar bile duk skali ngan org jepun ni ... satunye time tidur .. mengikut kepercayaan diorang kepala tak bleh ngadap utara .. kena melintang ngadap timur atau barat .. aku pun tatau ape sebab .. yumi ( member jepun yg join same .. kami 2 org je pompuan ) pun tatau ape sebab .. so lepas aku bentang die plak gi tukar arah tilam .. lagi satu slamber aku bentang tilam rapat ngan tilam die sbb dah biase kat mesia tilam dekirudake didekatkan sebab kat mesia tilam tak banyak kot .. so lagi sambung lagi bleh tido reramai .. yumi gelakkan aku sbb die pelik nape aku rapatkan tilam sedangkan ruang bilik tu besar lagi .. suami isteri jepun je yang rapatkan tilam mengikut kate yumi ... ( ooo begitu !! )

baru aku perasan dah 2 kali join program gasshuku camni .. program diorang mesti abeh pukul 8 gurai lepas tu masa utk mandi dan tidur ... tak macam malaysia kul 10 , kekadang sampai kul 12 baru abeh program .. biasa waktu tidur orang jepun pukul 9 kecuali muda mudi .. heheheh ...sebab tu kedai-kedai kat jepun restoran , supermarket sume tutup kul 9 .. tapi masa program tu .. pukul 9 adalah waktu mulanya aktiviti berkouryu sesama sendiri .. waktu mengenali hati budi kawan-kawan .. waktu tu la mula diorang 'minum' .. malam pertama sampai kul 4 pagi diorang minum mabuk mabuk gelak tawa .. sampai merah merah muka .. eii takut aku ... tapi aku dan yumi tidur nyenyak giler sbb letih kot sampai ade org ngintai kitorang tidur pun tak sedar .. terkejut aku bagun pagi tgk pintu terbukak .. yumi kate die tak bukak .. sah bebudak mabuk tu ngendap kitorang .. eiii geram betuiii .. pelik la jepun ni .. pintu pun takde kunci .. malam kedua kitorang aware jugak kot kot ade yg amik kesempatan nak ngendap lagi .. rupenye malam kedua sume bebudak laki tidur nyenyak gile .. lepas kul 12 dah diam ... sebab ape tau ... sebab beer dah abeh ... hahahah .. jepun jepun ... ish ish .. aku comfem kalau beer ade lagi zettai ade lagi menda menda tak diingini berlaku .. ermmm

satu lagi yang aku perasan ... diorang tak kisah kalau program tu tak bercampur senior dan junior sebab pride si senior senior ni sket punyeeeeee laaa tinggi .. banyak gak program yang senior lepak dalam bilik sesame diorang main trump ... program yang melibatkan sensei baru nampak muka senior .. program yang hanya dihandle junior senpai mesti tak join kecuali senior yang nerd je laaa .. mase mengemas pun senior kemas barang diorang je pastu gi keta ... yang si junior junior ni la gi kemas bilik minum-minum diorang tu ... padahal mase seronok same-sama .. lain ngan kite kat mesia .. kebiasaannye lepas program gap antara senior dan junior hilang walaupun hormat tu still ade .. tapi senior akan turunkan level untuk join junior-junior nie ...

satu lagi yang aku rase paling pelik ... time dah abeh program... takde langsung majlis penutup , ucapan dari pengerusi ataupun sensei .. yang bestnye .. sensei balik dulu .. ntah kul bape diorang balik pun tak sedar .. time nak balik tu aku tanye la mane sensei .. diorang jawab .. ntah ! dah balik kot ... senang nye ???? lepas kemas-kemas angkut beg kuar bilik ... kumpul depan keta jap .. OTSUKARESAMADESHITA .. KAISAN DESU ... tuppppp berpecah ... aikkkkkk camtu jek .. rase tak ready plak nak berpisah balik sebab dah kenal kawan kawan dari saga dai ... bebudak jepun ni pun takde amik peluang last nak gi borak kejap ke .. lepas kaisan terus blah gi keta masing masing terus balik ... pelik kan ????

ermm tu la .. duk negara orang .. adab budaya pun lain la jugak .. cume kite yang ade budaya sendiri jangan la sampai terikut budaya diorang .. yang baik kite amik dan pakai .. yang tak elok tu kite jadikan pengajaran dan jangan amalkan plak .. pendek kate cam ikan kat laut la .. dah masak kari pun kalau tak buh garam ... tak masinnn gak ikan tu ... hihihi fenin fenin ..

kay la sampai sini dulu ..

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami