Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Jun 7, 2005

jom fikir-fikirkan

sejak kebelakangan ni aku rasekan banyak betul kerja kerja aku Allah permudahkan .. alhamdulillah ... dan aku harap kemudahan yang Allah bagi ni aku tak salah guna sampai lupe diri ... wahai sahabat-sahabat semua .. sekiranya aku tersalah laku ... sile la tegur jangan segan silu ... yoroshiku ne .. :p

kali ni aku rase nak citer perbualan aku dengan sorang sahabat jepun ... die ni dah lame tahu pasal islam nie ... dan aku harap sangat satu hari nanti hati die terbuka nak terima islam ... aku cuba ajak berbual dengan dia .. tapi malangnya dengan ilmu aku (yang sebesar kuman pun blom tentu nie) .. banyak persoalan dia yang aku tak mampu nak jawab .. :( antara persoalan die yang aku rase nak ajak sahabat-sahabat pun same-same berfikir apakah jawapan yang paling sesuai bagi memuaskan hati orang bukan islam disamping menampakkan Islam tu cantik .. bukan satu agama yang susah dan berat untuk dilaksanakan ...

antara persoalannya ...

1. Kenapa Islam tak beri peluang pada penganutnya untuk memilih agama sendiri ? Dari kecik dilatih dengan kibishi tentang solat, puasa dan sebagainya .. dan bile dah besar kalau kuar Islam kena bunuh .. ?

2. Kenapa orang Islam begitu meletakkan babi sebagai makanan yg kotor .. ade jugak orang Islam yang minum arak tapi kalau sebut babi zettai org Islam tak makan .. kenape ?? Ape beza babi dan arak sedangkan dedua haram ..

3. Orang Islam percaya wujudnya syurga dan neraka dan meletakkan Islam agama yang benar .. dan orang yang masuk Islam je akan masuk syurga ... jahat pun bleh masuk syurga as long percaya Allah tu tuhan ... tapi agama lain pun pegang menda yang same .. agama lain pun kate agama diorang the only religion yang betul ..

4. Awak tak nampak Islam tu berat dan kibishi sebab awak dr kecik dah dilatih untuk solat 5 waktu sehari , pakai tudung , puasa dan sebagainya ... bagi org bukan Islam .. dah tentu die tak nampak ape kebaikan membunuh org yg keluar dari Islam .. betul tak ??

5. Orang selalu cakap ... contohnye bile result exam kuar dan keputusannya tak elok mungkin orang akan cakap " Kite tak doa mintak tolong Allah atau Allah tak tolong sbb kite jahat " ( ni die fikir la kot .. bagi aku setiap kejadian tu ade hikmah dan sebabnya .. ) .. TAPI bile result elok orang akan cakap " Kite berusaha dengan baik dan Allah tolong kite " ... bagi saya .. Tuhan tolong ke tak tolong tu lain citer ... yang penting diri sendiri .. saya dapat result elok ke tak elok ke takde kaitan dengan tuhan ... sebab kebaikan dan keburukan semua datang untuk saya jugak ...( ermm...)

6. Al-Quran daripada Allah , kitab pegangan Kristian pun asal asal dari Allah ... tuhan yang same ... betsuni iinn jang .. ( tapi manusia dah ubah kitab-kitab tu ... ) .. ye la tapi tuhannye kan same .. dan ape buktinya org org kafir akan masuk neraka org islam je masuk syurga .. kat mane nak nampak balik amalan-amalan manusia .. ? memang org islam percaya wujudnya malaikat ... tapi pernah ke nampak ?? orang islam percaya sebab sume ade tulis dalam quran je kan .. ?

ade banyak lagi ... ini yang aku rase paling banyak dia tekankan ... aku harap mereka yang bace tulisan aku ni takde yang KELIRU tentang kebenaran Islam .. hakikatnya ... ISLAM itu benar .. ISLAM satu-satunya agama yang BENAR dan LENGKAP ... yang menampakkan kelemahan Islam adalah MANUSIA .. manusia sendiri yang merosakkan keindahan ISLAM .. dan kadang-kadang ORANG ISLAM sendiri yang mengkelirukan orang bukan ISLAM tentang kebenaran ISLAM .. mari lah kite fikir-fikir kan ...

tujuan aku tulis menda ni untuk mengajak teman-teman berfikir pandangan orang Jepun tentang Islam .. dan camne cara nak jawab yang terbaik supaya Islam ni nampak indah dimata diorang ... :P

p/s : terpanjang plak .. tuan puteri minta diri .. hihihi

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami