Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Nov 23, 2005

Terkenang suatu masa dahulu ...

Insyallah kalau takde aral melintang lagi 4 bulan tamatlah zaman student aku di Oita Univeristy nie.. pelbagai rase ade .. kekadang rase seronok sangat sebab lepas ni aku tak berjauhan dari keluarga dan insan-insan tersayang di malaysia.. tapi kekadang aku rase sedih dan sabishi nak tinggal bumi sakura ni .. terlalu banyak pengalaman yang sukar nak dilupakan .. terlalu banyak manis dan pahitnya student life kat jepun ni .. nampak macam seronok duk negara orang dapat rase 4 musim , dapat rase makanan jepun , dapat kawan jepun ... tapi kat sini jugak lah rase susahnye belajar dalam bahasa jepun yang aku rase ade lah dalam 40% je ape yang lecturer ajar aku faham.. :( , betapa seksanye bile masuk musim sejuk , betapa susah nye bile ade masalah dan terpaksa hadapi sorang diri tanpa mak bapak .. kalau difikir-fikirkan memang terlalu banyak kehidupan aku di sini mengajar erti kesabaran...bersyukur sangat kerana diberi peluang menjalani kehidupan 4 tahun di negara orang nih .. :)

Teringin nak mengimbas kenangan masa aku memula jejak kaki di bumi Oita nih ... tak silap aku tarikhnye 26.3.2002 .. flight aku dan haizuan paling awal bertolak menyebabkan kitorang tak dapat menikmati sarapan pagi yang disediakan hotel tempat semua student bermalam untuk orientation.. setibanya di airport oita perut dah berbunyi bunyi .. lapar tak hingat aa time tu .. alhamdulillah ade konbini kecik kat situ .. sampai sekarang ade lagi konbini tu tak silap aku ... tapi aku tak tahu ape yang boleh makan .. bace kanji pun terkontang kanting lagi .. tambahan plak was was melampau dalam diri .. apa yang aku nampak cekelat "kitkat nestle" je yang same ngan mesia .. aku pun dengan konpidennye beli cekelat tu .. haizuan aku tak ingat die beli ape .. hehehe ..

Pastu .. kitorang pun mula mengontek senpai yang ade dalam list yg Chibasan bagi .. nama yang tertera untuk Oita Dai ialah "Z" .. owhhh senpai "Z".. aku rase aku yang call senpai tu .. aku ingat masuk 10 yen ( duit kaler gangsa nilai lebih kurang duit 20 sen mesia ) cukup lah untuk call senpai tu .. aku pun masuk 30 yen .. sempat cakap " senpai , kami dah sampai .." tuppppp putus .. erkkkk ..camne nih .. tapi aku rase senpai tu sure dah dapat info yang kitorang dah sampai Oita Airport ... so kami pun tunggu .. ingatnye Oita Airport tu dekat la ngan Oita University tempat kitorang tinggal .. so kami pun tunggu punye tunggu .. 10 minit tak sampai , 20 minit tak sampai jugak .. dah sejam gurai kitorang pelik gak la .. isk jauh sangat ke Oita Airport nih .. Pastu aku amik keputusan untuk call lagi skalik ... kali ni kitorang masuk 100 yen plak ..

" Hello , boleh cakap ngan "Z" "

" Aaaa korang sampai mane tu ? " ( dengan suara agak mamai .. heheh )

" Errkkk .. kitorang kat Oita Airport "

" Owhh ye ke .. ok tunggu sampai aku datang "

" Erkkk bape lame senpai ? Jauh ke ? "

" Aaa tunggu je lah .. "

So kitorang budget dekat je lah .. dalam 10 minit bleh sampai senpai nih .. kitorang pun kembali menanti penuh harapan .. ishhh dekat sejam jugak ni tak sampai sampai .. takpe kitorang tunggu lagi dengan penuh harapan ... sejam lebih jugak lah kitorang menanti kat kusi tu dengan penuh kelaparan .. perut bunyi tak hengatnye lah .. nak beli onigiri pun tak berani .. nak beli ape pun tak berani mane la tau kot kot ade 'cik bab' .. isk .. tak mo laa bebaru sampai dah tercemar .. ahaks !

Penantian berakhir bile datang seorang senpai lelaki bertopi dan agak gelap-gelap sket ( sah ! melayu nih .. ahaks ! ) .. hehehe haizuan tegur dulu .. pehtu kitorang dibawak oleh senpai "Z" ke sebuah kedai .. die belikan kitorang kopi sorang satu ... tapi haizuan yang bayar .. hihihi .. soklan pertama aku masuk keta senpai tu .. jauh ke Oita Airport ngan Dai .. pastu kena gelak .. hahahah rupenye baru aku tau sket punye laaaaa jauh skolah ngan epot .. ishhh awat lah chibasan anto kitorang naik flight ..

Sepanjang perjalanan tu aku menyaksikan betapa ' kampung ' nye Oita nih . ish .. awat la aku pilih dai nih .. awat keliling laut je .. awat aku tak nampak supermarket pun .. awat tak nampak bangunan tinggi pun .. awat nampak laut ngan bot nelayan jek .. waduhhhhhhh seksa nye idup camni ... pastu yang senpai " Z" pun mengiyakan je la .. Oita ni kampung .. aaa tengok lah utan sepanjang jalan .. laut .. mane ade department store sume .. paling terel pun konbini jek .. eki pun kecik jek .. cuak giler aku time tu .. dekat sejam perjalanan baru nampak bangunan beso beso .. sah kena tipu lagi ! chisss betuiiii ... sabo je la .. nak tetido aku dalam keta lame sangat .. mane laaaa skolah tak sampai sampai lagi ..

Sesampai je senpai "Z" terus anta aku ke bilik Kak Salmah .. senpai yang aku kenal melalui email jek .. beria kemain die ajak aku masuk Oita Dai .. ape lagi dengan hati terbuka aku apply dai nih .. maklum la bukan senang nak dapat kontek senpai kat jepun .. skali dapat mail dari kak sal dulu yang ajak aku datang sini .. kemain seronok laaa aku .. mase tu tak kenal kak fuza lagi .. pernah balas mail skali jek .. pastu lost kontek dah .. heheh .. dengan penuh kelaparan aku lepak di bilik kak sal .. dedekat petang baru siap hidangan die masakkan utk aku .. betapa simplenye die masak kalau tak silap aku ikan saba masak sos tomato ngan telur goreng rasenye .. punye la nikmat rase masakan kak sal tu .. maklum la hidangan pertama sejak sampai nihon .. kat hotel tak bape makan .. hehe baru tuka cuaca la katekan .. tapi disebabkan malu malu kucing .. punye la sket aku makan .. aduihhh nyesal deh ..

Pastu soklan yang aku ingat tanye pada kak sal ialah .. skolah kat mane ?? daftar skolah bile ?? nanti kitorang duk mane ?? kat kaikan tu ade ape ?? nak gi skolah naik ape ?? tu soklan sampingan je .. soklan yang sebenar benar aku nak tanye ialah ... nak tepon mesia camne ??? hahahah rindu beb .. mane tahan .. tapi seb baik kak sal faham .. die kasik pinjam kad brastel die .. pastu malam yang same jugak kak aisyah datang borak-borak bersama .. berlakulah jejak kasih rupenye kak aisyah adalah senpai aku kat mrsm taiping merangkap student bapak aku dulu .. hihihi klakar je rase .. pastu kitorang layan TV .. yang aku ingat citer pertama aku tgk kat jepun ialah USO .. skarang dah takde dah bangumi tuh kat sini .. seram gak bangumi tu .. lepas tu aku tgk citer ape tah nama bangumi tu tapi sampai skrang aku suke layan .. die interview pakcik pakcik mabuk ... aku rase macam kelakar tapi segan nak gelak takut salah timing .. so aku usha je lah kak aisyah ngan kak sal gelak .. hahahah tah ape ape kan ..

Berakhirlah hari pertama aku kat Oita University .. Haizuan aku tatau la mane senpai "Z" bawak lari die .. terase rindu pun ade time tuh .. ahaks ! .. ahahahah memain jek .. aku tak ingat malam tu jugak atau the next day kitorang dibawak jumpe senpai untuk jikoshokai .. punye la dogi dogi .. nama yang derang selalu sebut itosan .. ( ermm nama cam jepun .. sape die tu ?? ) len kali aku cite .. cukup lah dulu untuk hari pertama aku menjejakkan kaki di bumi Oita ini ..

Sekian dulu , wassalam ...

( Rindu senpaitachi sumer ... uwaaaaa )

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami