Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Mar 29, 2012

Tips Berpantang 1

Sebagai ibu ber-anak 3, ni saya nak share tips berpantang. Memang banyak petua org lama tentang berpantang ni. Tapi saya kira ni paling basic la yang wajib dilakukan sejurus lepas bersalin.

Minyak angin + Kapur + limau nipis, sapu di perut sebelum pakai bengkung. Memang mujarab utk kempiskan perut.

Air mandian herba. Homemade by ibu mertuaku. Rebusan daun limau purut+inai+pandan+dll (sorry tak ingat ! ) Amalkan 2 kali sehari selama 3 hari. Memang menyegarkan.

 Sabun susu beras. Boleh je guna sabun biasa, tapi this time saya guna ni untuk menyental dan meratakan warna kulit tak sekata. Memang effective. Saya guna Bio Oil juga.

 Batu tunku. Ni wajib dan wajib dan wajib. Bertungku lah sekurang-kurangnya 2 kali sehari pagi dan petang untuk kecutkan urat-urat. Biasanya batu tungku dibalut dengan daun mengkudu @ daun lengkuas @ daun chepa. 

 Ni ubat-ubatan saya sebelum dan selepas bersalin. This time saya guna Salindah. Alhamdulillah membantu. Tapi sebab ubatnya terlalu banyak, tak sempat habis pun. Masih amalkan minuman herba dan L12.  Ubat-ubat ni penting untuk kuatkan balik tubuh yang sakit2 masa bersalin tu. Jangan tak makan ubat langsung ye ! Pengalaman lalu mengajar saya betapa pentingnya ubat2 herba ni.

 Ni ubat-ubatan + toiletries baby. Ada minyak angin ( saya guna minyak TYT sejak dari anak sulong ), drapolene ( utk sapu di punggung baby kalau makan air ), wet tissue, bedak, losyen, vicks, nasal spray, sikat, cotton buds, alcohol utk sapu di pusat baby dll.

Minyak angin keluaran NR. Sangat-sangat recommended ! Saya guna minyak ni sejurus lepas bersalin. Sebabnya kita masih dihospital, sementara nak tunggu berurut, bertungku dan sebagainya, saya guna minyak ni sapu seluruh badan. Alhamdulillah, berkesan utk buang angin dlm badan. Maklumla, masa bersalin angin masuk badan, jadi sakit2 urat dan tulang belulang. Jadi, inilah ubat saya sepanjang di hospital. Sampai sekarang saya masih guna. Sekali sapuan boleh tahan separuh hari.

 Pilis, param dan tapel ni rempah untuk sapuan seluruh badan. Dulu saya beli set mustika ratu. Rupa-rupanya ada jual loose di kedai2 jamu dan brand ni memang sangat bagus. Panasnya lama di badan. sepaket cuma RM1.50 je. Rugi rasanya beli set beratus-ratus dulu. Finally tak guna sangat pun. heheh.. 

 Ni pun keluaran NR jugak. Teh herba. Berkesan untuk buang angin dan kurangkan sakit2 urat. Saya belum sempat habiskan teh ni. Sepaket boleh pakai 3 kali. Since saya dah makan Salindah. So, saya akan habiskan Salindah dulu then continue dengan teh herba ni. Insyallah akan continue dengan Phytonatal keluaran NR ni jugak lepas pantang nanti untuk kuatkan badan. Maklumlah, anak 3 hero-hero semunya !!

Daun sireh. Bukan untuk saya. Tapi untuk baby. Tuam di perut dan di bebird (utk anak lelaki shj ye) untuk buang angin.

Satu lagi yang penting. Urut. Ye, sangat penting !! Hari ke-3 saya dah mula berurut selama 3 hari berturut-turut untuk membetulkan kedudukan rahim dan mengendurkan balik urat2 yang tegang masa meneran .. huhu .. Pertengahan pantang hari ke-20 saya urut sekali lagi tapi this time sehari je. Insyallah hari ke-40 ke.. saya akan berurut sekali lagi. Final touch. Ewah !

Kaylah, sekian sahaja tips utk hari ini. Next, saya nak share resipi berpantang pulak. hehe..
Selamat mencuba ye !!

Berita baik untuk diri sendiri --> Alhamdulillah disebabkan disiplin berpantang kali ni, beratku dah turun 15kg !!!! Yabedabedu .... huhuhu

1 comment:

  1. salam.. sis / or akak :) nak mintak tolong boleh? belikan dan tolong poskan kat saya Pilis, param dan tapel cam akak guna tue..

    ReplyDelete

Sponsor Kami