Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Jan 7, 2005

teman

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak" (Hadis riwayatThabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi" (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: "Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi" (Hadis riwayat Ahmad)

baru aku teringat ... sehari dua sebelum berlaku tsunami aritu aku ade terima private message dari seorang teman ... bile ditanye asal mane .. dia kate dia asal dari Acheh dan skrang menetap disana .. dia tanye aku tahu tak pasal Acheh ...dan macam macam lagi .. aku seperti biasa .. kalau tak berapa kenal aku sembang biasa je la .. dia tanye macam macam tapi aku jawab sikit je .. lepas tu aku suh dia cite pasal Acheh .. dia citer la macam-macam kebangkitan yang berlaku kat sane .. dia kate kebangkitan Islam kat sane turun naik .. bile anak dah besar .. gaduh balik ..

memula aku tak faham .. bile ditanye balik baru dia citer .. dia kate kalau dulu mak bapak dibunuh .. bile dah besar anak dia pulak menuntut bela atas kematian keluarga dia .. tak habis la kirenya .. itu salah satu punca pergaduhan masyarakat kat sane .. mungkin ada lagi sebab musabab yang kite masyarakat luar tak nampak ...

ustaz pun ade cite .. orang kafir ni sejak dulu lagi sentiasa nak pecah belahkan umat islam .. diorang tahu bile berpecah , umat islam takkan kuat ... sebab tu la skrang kite nampak ade pelbagai kelompok manusia yang beragama islam tapi sering bergaduh sesama sendiri .. memang sengaja diorang sogokkan dengan pelbagai hiburan , keseronokan dan sebagainya supaya umat islam alpa akan tanggungjawab sebagai hamba Allah swt ..

berbalik kepada sahabat aku yg dari Acheh tadi tu .. lepas dia citer pasal kebangkitan dan pergaduhan kat sane .. dia pun kate .. ' malas lah nak cite pasal ni dah .. tak habis kalau citer pun .. tak best .. nak sembang menda best plak .. ' dan kitorang sembang pasal pelajaran , peluang kerja dan sebagainya ... dan .. itulah message pertama dan terakhir dari dia ...

semoga dia diselamatkan dan sentiasa dalam rahmat Allah swt ..

satu perasaan yang tak dapat digambarkan bile teringat ... walaupun rase macam menda kecik je .. tapi .. nanka ...................

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami