Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

May 23, 2005

mari jaga makan

bile duduk kat negara orang ni ... banyak dugaan yang datang ... dugaan yang paling susah nak dilalui ialah jaga makan ... ermm ... kat sini takde sape nak halang ... segala jenis makan sesedap semua terpampang depan mata .. tinggal ikut kata hati je ...

kalau iman kuat .. yang tak boleh tetap tak boleh ... yang boleh .. sile la makan ... bukan masalah nak makan dulu .. baru tengok hukum ... hukum Allah datang dulu baru kimeru boleh makan ke tak .. ini tidak .. setengah orang nak makan baru cari hukum Allah .. contohnye camni ...

" eh ... sedapnye roti ni ... beli ah ... "

" ko nie .. main beli je .. cek la dulu boleh makan ke tak .. "

" alaaa ko ni .. lek la .. org lain sume makan jek ... nak cek bakpe .. caye je lah .. "

" isk ko nie .. meh aku cek ................... aaa kan ade marjerin tu ... "

" alaaa marjerin gurai ... kan ade yg boleh makan .. ade yg tak bleh .. anggap je la bleh makan .. "

yeee .. memang was was dan yakin tu terpulang pada individu ... tapi Allah dah ingatkan ... yang halal dan haram itu jelas .. tiada diantaranya ... dan elakkan la was was ... jadinye ... dah jelas kat situ menda tu was was ... susah ape nye .. banyak lagi makanan lain .. beli je la .. kan senang ... hehehe ...

sebenarnye .. makanan ni la yang menentukan elok tak elok amal ibadat kite pada Allah SWT .. bukannye tatau .. sume orang tau .. makanan ni bile dah jadi darah daging ... walaupun sket sket .. lelame boleh gelap ati ni deh .. sehari satu titik gelap timbul dalam hati .. lelame bleh gelap .. dan percaye lah bile dah gelap tu sket nye payah la nak putihkan balik .. sementara masih putih .. mari lah kita jaga supaya terus kekal putih dan memutihkan nya lagi ... :P

senang je .. kesimpulannye ... bile rase teringin nak makan tu ... cek bebetul tahap kehalalannye .. kalau comfirm halal sile la makan .. kalau was was tu elok la elakkan .. tutup mata ... pegi bahagian lain .. kalau teringin sangat .. sile la masak sendiri .. kan senang .. heheheh ...

uiks ... report report ... termelalut plak ... ( tingin makan pizza la .. sape bleh buatttttt ??? 。。tolong aaaa ....)

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami