Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

May 12, 2010

Salah ke kalau ibu marah ??

"Jadual tidur anak-anak ibu dah fix ... antara 9-10 malam adalah waktu kritikal untuk ibu menguruskan anak-anak ibu masuk bilik ... nak salin lampin, salin baju, urut-urut dan sebagainya adalah antara proses  yang dijalankan untuk menidurkan muadz dan mus'ab yang memakan masa at least sejam .. salah ke kalau ibu dah fixkan jadual tidur anak-anak ibu ???"

Bukan ape, memang jadual dalam rumah ni, aku dah fix mengikut peraturan-peraturan yang sepatutnya. Contohnya, mandi pagi antara 8-8.30am, tidur tghari 12-2pm ( untuk muadz ), mandi petang antara 5-5.30 pm, makan malam sebelum maghrib ( pukul 7pm, muadz makan pukul 6pm ),dan bersiap-siap untuk tidur pukul 8.30pm. Jadual makan muadz aku dah tetapkan setiap hari mesti ada hidangan karbohidrat, protien,  buah-buahan ( as desert ! ) ... dan segala khasiat yang diperlukan oleh kanak-kanak yang sedang membesar.

Inilah jadual dan peraturan yang aku dah praktikkan buat anak-anak since diorang baby lagi ... setiap hari menjalani rutin yang sama .. dan diorang pun dah biasa dengan jadual yang aku tetapkan dan secara automatiknya diorang akan mengantuk / meragam pada waktu-waktu tersebut untuk ditidur atau dimandikan .. alhamdulillah tiada masalah !

Yang menjadi masalah bila ada yang cuba nak ubah jadual dan peraturan anak anak aku tu ... itu sebab aku marah ... kecewa bila usaha aku mendidik anak dipandang remeh dan diperkotak katikkan sedangkan semua yang aku buat bukan sekadar buat tanpa ilmu .. semua telah aku studi melalui pelbagai sumber bacaan sejak diorang dalam rahim lagi .. semua dah aku hitung apa yang patut apa yang tak patut .. kenapa pula tanggungjawab aku sebagai ibu kepada anak-anak aku diketepikan ???

Apa salah aku ??

Salah ke kalau aku marah ???

-Titik-

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami