Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Dec 7, 2005

Nihon tidak selamat lagi ?

Sejak kebelakangan ni terlalu banyak kes pembunuhan kanak-kanak di Jepun nih ... aku tak nafikan mungkin aku juga menjadi perhatian pihak polis jika berlaku sesuatu di kawasan aku nih .. especially Dannoharu .. yang dipenuhi student-student luar.. dah beberapa kes pembunuh kanak-kanak tersebut terdiri daripada orang luar .. bukan nihonjin .. ini bermakna secara tidak langsungnya kepercayaan nihonjin terhadap foreigner semakin berkurang .. kalau dulu setiap kali berselisih dengan makcik-makcik jepun ade senyuman terukir di bibir mereka .. kini sukar sekali nak menerima senyuman dan teguran dari mereka ..

Pihak polis semakin banyak membuat rondaan .. kalau dulu hanya malam hari sahaja rondaan dibuat tapi sekarang tak kira masa pagi petang siang malam nampak je kereta polis di mana-mana .. dalam perjalanan aku nak pergi markyo pun boleh terserempak kereta polis dua tiga biji .. maknanya polis semakin giat menjalankan kerja mereka .. ( * tak macam polis mesia yang kerja memb*g*lkan orang .. :p bukan semua polis pun .. mungkin ade nazo yang perlu dirungkaikan .. pilihanraya pun dah abeh nih .. ahaks !) ... aku memang puji polis jepun buat kerja memang terususun dan kemas .. kes yang berlaku di jepun ni kejap je diorang bleh settle .. takde makan bulan-bulan mahupun bertahun kecuali kes yang bebetul berat dan perlu dikaji sedalam-dalamnye ..

Aku sendiri semakin takut nak bawa motor kesana-kemari memandangkan beberapa kes sahabat-sahabat di sini .. thanks kepada mereka yang sudi share pengalaman anda .. sikit sebanyak membantu aku lebih berhati-hati di jalan raya .. *hati terhakis* .. :) banyak kes yang berlaku bermakna polis semakin tegas dalam menjalankan tugas .. bukan bab di jalan raye je .. dari pelbagai segi .. so kite pun kena lah berhati-hati ..

Kepada sahabat-sahabat di sini aku sekadar ingin mengingatkan mulai sekarang jangan sesenang tegur anak-anak nihonjin yang kite tak kenal .. toksah la pi saja-saja tegur diorang balik skolah tu .. kang jadi ape ape kite yang di saspek dulu .. sebelum jadi pape baik hati-hati .. kalau nampak sesape ayashi je toksah duk pi tegoq .. biar je die .. pendek kate " jangan carik masalah " .. okay ?? ingat neh .. nihon agak tidak selamat skrang .. berhati-hati di jalan raya .. hehehe

okay da abeh mengarut dah .. sambung kenkyu !

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami