Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jan 17, 2006

Duit

Duit duit .. di mana kau duit ... hehehe tiba lah zaman kemiskinan ... bahaya sket bile sebut pasal duit nih macam macam bleh jadi .. lumrah manusia bila kaya ( ermm takde la kaya .. cume berduit sket .. ) seronok tak hingatt nye la .. beli tu beli ni sampai lupe diri .. ahaks !! dan akhir bulan ni ikat perut deh ... hehehe aku ler tu ... sape suh pi joli sakan cuti aritu .. hehehe

Manusia kaya sampai lupa diri adalah BIASA kita dengar ,tetapi yang lebih merisaukan bilamana manusia ni lupa diri bila tidak cukup duit. Bukan lupa diri sahaja malah boleh lupa Tuhan. Maka sebab itu lah timbul masalah kecurian , kawan makan kawan dan sebagainya. Bila kita lupa yang rezeki tu sebenarnya dari Allah SWT, duit RM1 boleh nampak macam RM100 sebab yang kita nampak DUIT bukan rahmat Allah SWT .. nauzubillah ...

Di akhir ayat 212 Surah al-Baqarah, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab."

Prinsip yang aku pegang senang, harta kekayaan dan rezeki semua milik Allah dan kita diberi hak untuk menguruskan harta kekayaan tersebut. Maka inilah salah satu ujian dari Allah SWT dimana Allah melihat keikhlasan , kejujuran dan kebijaksaan kita sebagai manusia menguruskan rezeki yang Allah bagi pada kita.

Dan satu lagi yang perlu kite pegang kuat dan percaya adalah sesiapa yang menolong agama Allah , insyallah Allah tolong kembali. Contohnya waktu kemiskinan melanda ade la seorang hamba Allah minta pinjamkan duit nak beli buku , tapi memang takde duit sangat dah time tu dan memang kalau bagi jugak sendiri merana. ( Kalau ikut logik mmg akan merana sbb takde duit susah la nak idup nak beli sayur , beras kan .. ). Dan selalunya waktu begini kite lupa yang Allah yang bagi rezeki tu, bukan pakai logik fikiran akal manusia.

Apa yang nak di tegaskan di sini kita wajib yakin dengan janji Allah. Rezeki yang Dia bagi adalah beserta dengan rahmatNya. Jadi tak perlu lah risau kalau duit takde. Memang betul rezeki perlu dicari tapi dengan rahmat Allah duit yang sikit kita boleh rasa melimpah ruah jikalau betul gayanya. Yakin lah dengan pertolongan Allah. Banyak banyakkan sedekah ke jalan Allah insyallah rezeki untuk insan yang menolong agama Allah ada di mana-mana ...

Saje je tulis pasal duit ni. Di kala kemiskinan ni ade plak sahabat Islam kita di Osaka sedang berusaha mencukupkan sikit lagi duit untuk membeli sebuah rumah untuk dijadikan masjid disana. Alhamdulillah peluang kite nak rebut pahala nih .. jom jom kengkawan .. kite laburkan sket duit yg ade untuk saham akhirat ...

**********************************************************

Dear Respected Brs,
AoA

Our brs in Osaka have signed a contract to buy a house that they can transfer easily into a masjed. The total cost is 30 million yens. They already have collected by their own sole efforts 17 million yens. The remaining shortage is 13 million yens. They should pay the total amount of money by February 2006.

Please send your contributions via Masj Post Office account.

Post Office Account
Name : M.S.A.JAccount
10130 (記号), 49924691 (番号)

As Allah has helped us
a- Buy a piece of land of an area 1193 square meters in Tsukuba in 2003.
b- Buy a two-storey masjed in Kyoto in 2003.
c- Help Sendai Masjed in 2004.
d- Buy a piece of land in Fukouka Masjed in 2005.

It is our turn to make a masjed in Osaka.Let us strectch our hands to help Osaka masjed. Let us trade with Allah Az Wa Gal by donating to this noble project in Osaka.

Mohamed Abdel-Hady Gepreel
Materials Design Lab.
Department of material science & Engineering,
Nagoya University

E-mail: geprell@yahoo.com
Tel.: +81-052-7894641

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami