Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jan 14, 2006

Handphone oo handphone

Cadangan kerajaan nak membenarkan pelajar skolah bawak handphone plak .. ( walaupun sebelum ni pun dah ramai bebudak bawak handphone ke skolah ) .. tapi dengan kebenaran ni maka akan lebih ramai la ibu bapa yang membenarkan anak anak diorang bawak hp .. ( dulu tak bagi sbb tanak anak melanggar peraturan skolah ) ..

Secara peribadi rasenye banyak minus dari plus nye bagi anak anak bawak handphone ni ke skolah .. maklumlah teknologi skrang dah maju .. terlalu banyak risiko bagi anak anak muda skrang especially yang belum matang ni ... remaja ni dikenali dengan sifat ingin mencuba .. dengan handphone camera, video , games ... ish ish ish camne la nak concentrate study kalau tangan duk main sms / games ..

Walaupun syaratnye handphone kena letak kat pejabat .. bape ramai sangat yg boleh ikut ? Tetiap ari ke cikgu nak buat spotcheck sape ade handphone dalam beg ? Aku tak faham motif handphone dibenarkan pakai kat skolah .. time skolah , skolah la .. kalau ade kecemasan .. telefon pejabat ada .. zaman dulu dulu takde handphone pun idup je sampai skrang .. aku laaa .. orang lain tatau .. hehehe ..

Kalau dah SMS tu nanti ade la yang sms buah ati .. " nanti I jumpe U blakang makmal sains eh "... sedangkan takde handphone ( pakai surat letak bawak meja :p ) pun masalah ni berleluasa .. pendek kata macam orang ngantuk disorong bantal la .. macamana nak wujud generasi komited dan bijak kalau takde kosentrasi semasa belajar ..

Dengan teknologi handphone bercamera ditambah plak dengan kebijaksanaan bebudak sekarang mengaplikasikan teknologi skrang nih .. tak terpikir ke diorang nanti bebudak nih amik gambar-gambar tak elok dan sebarkan ke satu skolah ... menda ni semua merosakkan mental bebudak skolah la .. sedangkan kita tahu zaman remaja adalah tempoh paling penting dalam pembentukan akidah mereka ...

Apa ye mesej kerajaan untuk projek kali nih .. aku rase tak nampak ape motifnye .. Kalau kat Jepun memang dibenarkan kanak-kanak skolah bawak handphone .. even bebudak tadika pun .. sebabnye ... masalah pembunuhan kanak-kanak yang berleluasa skrang .. TAPI .. handphone yang diorang bawak tu dicipta khas untuk kanak-kanak .. ade sensor yang bleh detect dari handphone anak ke handphone mak .. so that mak tahu anak kat mane skrang ... dilengkapi buzzer dan pelbagai fungsi untuk mengelakkan perkara tidak diingini ... Apa kata kite tiru dulu teknologi ni dan baru benarkan bebudak skolah bawak hp .. itupun kalau tujuan kerajaan membenarkan pelajar bawak handphone sebab senang mak nak detect anak kat mane la ..

Apa masalahnye kalau tak bawak handphone ye ? Mak bapak risau anak melencong tak gi skolah ? aku rase tu satu je masalah berbanding masalah yang akan timbul kalau anak anak dibenarkan bawak handphone ke skolah .. dengan masalah sosial , couple , kecurian dan sebagainya .. Even masalah anak tak gi skolah ni dipengaruhi oleh faktor lain yang boleh diatasi dengan cara lain .. Contohnya ; kalau mak ayah yang prihatin , selalu pegi jumpe cikgu dan tanye perkembangan anak .. ( berani anak tak dtg skolah kalau dah mak ayah prihatin camtu ? ) ...

Bagi aku la kan .. anak anak takkan suke melepak di luar rumah kalau suasana dalam rumah sendiri dah cukup sempurna ... Kalau dalam rumah dah ade suasana Islam yang harmoni masalah sosial anak anak takkan timbul .. Insyallah .. Pendek kata pembentukan keluarga adalah unit asas yang perlu diperbaiki sebelum melihat masalah luaran yang lain ..

Kan lagi elok mencegah dari mengubat ?? ermmm .. yang pasti aku yakin bapak aku takkan bagi anak anak die pakai handphone gi skolah .. hahaha sian adik aku .. padan muke .. !!

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami