Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nuwairatul Iman

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Apr 11, 2006

Dua minggu pertama di Malaysia ...

Tugas aku sebagai jurutera elektrik di Pioneer telah bermula Isnin lalu. Alhamdulillah beberapa persoalan aku tentang life sebagai shakai jin banyak yang dah terjawab. Report duty aku bersama operator-operator kilang yang lain dan datang dari pelbagai level. Banyak yang aku belajar dari diorang.

" Nak carik duit kak ... "

" Tak kisah la kak keja ape pun janji dapat duit .. "

" Skrang ni susah nak carik keja , dapat keja kilang ni pun dah syukur "

Antara ayat-ayat biasa yang aku dengar dari kawan-kawan tempat kerja. Bibitta la jugak sebab sepanjang pengajian di oversea hidup senang lenang.. cukup bulan duit masuk. Bukan sket sketnye .. RM4000 sebulan .. adik adik nih baru umur 19 dah kena keja , keja teruk gaji around RM500 sebulan .. nak sara mak ayah adik adik ..

Itulah life sebenar kat Malaysia yang aku tak pasti org lain dah lame realize atau tak. Aku agak terkejut jugak la sebenarnye dan dengan gaji engineer yang dulu aku rase tak seberapa tu lah perlu aku budget sebaik mungkin untuk menghadapi life lepas nih .. Harga petrol memang membebankan. Tidak dinafikan terasa sangat kalau dulu dengan RM40 dah boleh full tank, skrang nih RM30 kejap je dah kena isi balik.

Actually banyak lagi yang aku nak citer tentang life Malaysia yang agak memeranjatkan aku .. agak culture shock jugak sebenarnye. Dan banyak jugak yang baik aku nampak sepulangan aku ke tanahair. Nanti aku citer lagi .. ni dah agak malam dan esok nak kena siap balik Muar semula .. letih seh drive nih .. every weekend kena drive .. ade je keja nak buat ..

Semoga Allah permudahkan segala galanya ..

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami