Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Jun 3, 2004

Oh Nihonjin ...

Arini balik skolah aku lepak kat kedai pakcik Iehara kat bawah apato aku nih .. lebih sejam aku sembang ngan dia .. dia tanye pasal Islam .. susahnye nak terangkan sebab ilmu aku tak lah sampai mane sangat .. setakat yang mampu aku terangkan la jugak .. tah dia faham tah idak ..

"Mila..pakcik bace dalam surat khabar .. ade sorang pompuan iraq kena raped ngan askar amerika pastu dia dilepaskan .. pastu dalam newspaper tulis dia mati dibunuh famili dia .. ade ke hukum islam camtu ? Sebab aritu awak penah kate kalau pompuan tu 'buat' sebelum kawin kena bunuh .. "

Aku pun dengan tak baper konfiden menjawab .. ( Kalau salah tegur yek .. )

"Takde plak dalam Islam kate kalau diraped kena bunuh .. pompuan tu dimaafkan sebab bukan kehendak dia .. tapi kalau dia buat dengan rela hati baru kena bunuh .. "

"Bunuh tu sape yg bunuh .. ? Famili ke sape ? pakai pistol ke pakai pisau ke ? "

Uwaaa payahnye nak explain ..

"Mengikut perundangan Islam la .. kerajaan yang tentukan .. "

Takdela plak aku terangkan dah kawin kena rejam sampai mati , belum kawin kena rotan 100 kali tu .. sebab aku rasa kalau aku citer nanti dia nampak kejam sangat Islam nih .. asyik nak bunuh je .. ( betul ke pemikiran aku nih .. ) sebab aku takde la power sangat nihon go nak terangkan plak hikmah rotan tu sebab nak bunuh kuman yang ade akan wujud dalam badan kalau zina .. uwaaaa susahnye ....

"Apesal orang Islam percaya sangat ade Tuhan .. percayakan Tuhan .. nanti dah mati abeh la .. baik fikir skrang nih .. cari duit buat makan .. "

"Hehehe .. kami percaya lepas mati ade dunia lain yang kekal .. dalam Al-Quran tulis camtu .. "

"Mane ade kehidupan lepas mati .. bla bla bla .. " ... pueh pakcik tu bebel ..

Aku senyum je .. aku berpendapat kalau kite tak sampaikan pakcik pakcik nihonjin ni tak tahu ... jadi aku cube sampaikan setakat yang mampu .. kalau tak mampu aku kate nanti lepas semak aku gitau semula .. diorang ni sebenarnye nak tahu cume diorang segan nak bertanya .. kan .. bile kite dah cakap baru la derang ...

'ah .. naruhodo ne!' ..

Insyallah kepada sahabat-sahabat sekalian .. dan diri aku sendiri jugak .. kalau ade nihonjin yang bertanya tu cube la jawab sebaik mungkin .. bagi derang dapat gambaran sebaik mungkin tentang Islam .. seperti dalam satu hadis Nabi SAW .. " Sampaikan dari aku walaupun satu ayat .. " .. Insyallah selagi kite melakukan sesuatu dengan niat yang baik .. Allah sentiasa bersama kita .. kan kan kan ..

p/s .. Arini tak jumpe Yamamichi sebab takde kelas same ngan dia .. ahakss !!

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami