Fakhri & Mila

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Muhammad Muadz Hero No.1

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Muhammad Mus'ab Hero No.2

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Muhammad Nukman Hero No.3

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Oct 15, 2004

sape tak sahur angkat tangan !!!

heheh ... arini mari kite bercerita tentang sahur ... ade orang kate .. ermmm makan sahur ni sunat je .. tak bangun pun takpe .. sesusah je nak bangun memalam .. sebenarnye banyak kebaikan dalam bersahur .. dalam sebuah hadis Rasulullah SAW ade kate ...

"makanlah sahur, sekalipun dengan seteguk air" ... hadis riwayat ibnu hibban ..

memang diakui agak susah untuk bangun sahur bagi seorang pelajar tambahan kalo yang bukan duk kat mesia .. kalau duduk dengan kawan-kawan at least ade la yang kejutkan atau pun masakkan .. kalau duduk sorang ... potensi untuk terlepas sahur amat lah tinggi .. kan .. :P

insyallah boleh sebenarnye .. tak susah pun .. aku pernah ditegur sorang senpai .. dia kate ..

" rerajin la bangun solat malam bebulan puasa ni .. sesambil sahur .. rugi kalau tak rebut peluang nih .. "

kalau niatnye betul .. insyallah dengan sendiri nya takde rase berat nak bangun sahur .. sebelum sahur amik wudhu solat sunat tahajud kejap .. solat sunat hajat ke .. then sahur la makan ala kadar .. pastu sambung tadarus al-quran sesambil tunggu subuh .. senang je kan ?? ermm pandai je aku cakap .. kekadang terlepas jugak .. biasa la tu manusia .. at lis kite mencuba ..

mari lah kite cube mengubah prinsip diri " aku memang tak biasa bangun sahur " .. jom ramai-ramai bangun sahur yek .. aa dalam satu hadis Rasulullah SAW lagi ..

"Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat" .. hadis riwayat Bukhari ..

melalui hadis ini, amalan bersahur dikaitkan dengan keberkatan dan keberkatan pula membawa makna rahmat, kebaikan serta restu Ilahi.

jom jom .. mari bersahur .

No comments:

Post a Comment

Sponsor Kami